PRODUKSJONSTEKNIKKFAGET (Metallvareproduksjon)
Utdanningsløp er som følger:
VG1: teknikk og industriell produksjon – VG2: produksjons- og industriteknikk – lærling
INDUSTRIMEKANIKERFAGET
Utdanningsløp er som følger:
VG1: teknikk og industriell produksjon – VG2: produksjons- og industriteknikk – lærling
KONTOR- OG ADM.FAGET/SALGSFAGET
Utdanningsløp er som følger:
VG1: service og samferdsel – VG2: salg, service og sikkerhet – lærling
IKT SERVICEFAGET
Utdanningsløp er som følger:
VG1: service og samferdsel – VG2: IKT servicefag – lærling
VG1: elektro – VG2: IKT servicefag – lærling
VG1: teknikk og industriell produksjon – VG2: IKT servicefag – lærling
LOGISTIKKFAGET
Utdanningsløp er som følger:
VG1: service og samferdsel – VG2: transport og logistikk – lærling
For mer info om utdanningsløp:
www.vilbli.no
Alle våre lærlinger må bruke opplæringsboka. Vi har delt opp produksjonen vår i ti ulike "celler" som det er utarbeidet læreplaner til. Disse læreplanene er knyttet direkte mot mål og momenter i læreplanene for faget, de er i tillegg bearbeidet til et lettfattelig språk.
Vår pedagogiske plattform bygger på "mappemetodikk"
Mappevurdering kan løses på flere måter, men i vår bedrift har vi valgt følgende:
Vi oppretter en mappe for lærlingen. Her skal all dokumentasjon om gjennomførte oppgaver og prøver ligge. Lærlingen skal ha minimum fire prøver i løpet av sine to år i bedriften. Det kan gjerne være flere, men da kan lærlingen selv velge hvilke fire han vil legge frem til prøvenemnda. Disse fire prøvene skal sammen med den endelige fagprøven danne grunnlag for vurdering av lærlingen. Disse delprøvene blir gjennomført på samme måte som den endelige fagprøven: Skrive en plan for arbeidet, gjennomføre i henhold til planen og skrive en egenvurdering av utført arbeid. Det blir så gitt en skriftlig tilbakemelding til lærlingen på utført prøve samt en karakter. Vi har også utarbeidet et vurderingsskjema som forteller hvilke kriterier vi bedømmer ut fra, samt en begrepsforklaring som forklare hva vi mener med de ulike kriteriene. Disse skjemaene blir utlevert til lærlingen sammen med prøven. Lærlingen tar så alle dokumenter som omhandler prøven og oppbevarer disse i mappa sammen med dokumentasjon ved hjelp av bilder av prøveproduktet.
Vår erfaring tilsier at dette er en god måte å trene lærlingene på. De blir tidligere trygge på det å dokumentere utført arbeid og de blir også mindre stressa ved den endelige fagprøven.
Bakgrunn for prosjektet:
St meld 28 og 32 henviser til undersøkelser som viser at dagens prøver er i mindre grad enn ønsket egnet til å vurdere helhetlig kompetanse.
Mål for prosjektet:
Forbedre kvaliteten på fagopplæringen for bedrift og lærling.
Forenkle systemet for overføring av økonomiske midler.
Forbedre samarbeidet mellom bedrift og fagopplæringsnemnda.
Større vekt på læring, vurdering og dokumentasjon under opplæringsløpet.
Mappemodellen:
Del-prøver skal inneholde planleggingsdel, gjennomføringsdel og evalueringsdel.
Modellen tilpasses bedriftens omfang og produksjon.
Fordeler for bedriftene:
• Systematisk dokumentasjon.
• Lærlingene gir raskere og økt verdiskapning.
• Bedre lærebedrifter.
• Lærlingens helhetskompetanse økes.
• Mer selvstendige lærlinger.
• Større forståelse.
• Sikrer bredere opplæring.
Lærlingene vurderes etter en tredelt karakterskala.
Det gir større krav til veiledning og vurderingskompetanse.
Fordeler for lærlingene:
• Lærlingenes helhetskompetanse utvikles
• Lærlingene blir mer selvstendige – større ansvar for egen læring.
• Refleksjon og større forståelse.
• Sikrer i større grad at lærlingene får opplæring i forhold til alle moduler i læreplanen.
• Mer systematisk kobling mellom teori og praksis.
• Mindre "press" på lærlingen, bedre læresituasjon, mer rettferdig vurdering.
Hva er mappemodellen?
• Lærlingen skal benytte "mappevurdering" som metode til å dokumentere opplæringen underveis.
• Lærlingen skal gjennomføre en planleggingsdel, gjennomføringsdel og en vurderingsdel på et arbeidsoppdrag minimum en gang hvert halvår.
• Lærebedriften vurderer arbeidsoppdragene underveis med karakter.
• I tillegg skal det gis en halvårlig vurdering uten karakter i hvilken grad lærlingen har nådd målene i henhold til læreplanen.
I siste termin skal lærlingen gjennomføre et avsluttende arbeidsoppdrag som skal godkjennes av prøvenemnda. Prøvenemnda og lærebedriften skal sammen sette karakter på dette arbeidsoppdraget. Både underveis-vurderingen og det avsluttende arbeidsoppdraget skal telle i sluttkarakteren.
GUS - Gran Ungdomsskole
www.gran.ungdomsskole.no
HVS - Hadeland Videregående Skole
www.hadeland.vgs.no
OHIH - Opplæringskontorer for Håndverk- og Industrifag på Hadeland
www.ohih.no
Vandreboka
www.vandreboka.no
www.vox.no
Share page
Recommend this page
Recommend this page by sending a link by mail.
Share page
Thank you for your recommendation!
Your recommendation has been sent and should arrive shortly.
Contact
We are here for you
Please specify your message and type of request
Tel.: +49 (0)2845 / 202-0 | Fax: +49 (0)2845/202-265
Contact
Thank you for your message!
Your message is send and will be processed shortly.
Our department for Service-Requests will contact you asap.
For general question regarding products or services you can also call:
Tel.: +49 (0)2845 / 202-0 | Fax: +49 (0)2845/202-265
Contact
We are here for you
Please specify your message and type of request
Tel.: +49 (0)2845 / 202-0 | Fax: +49 (0)2845/202-265
Contact
Thank you for your message!
Your message is send and will be processed shortly.
Our department for Service-Requests will contact you asap.
For general question regarding products or services you can also call:
Tel.: +49 (0)2845 / 202-0 | Fax: +49 (0)2845/202-265